Dette er en blogg uten blogg og mening.

tirsdag 20. april 2010

Ukas bok: Volvo Lastvagnar



Ukas bok har vært Volvo Lastvagnar skrevet av Erlend Loe. Ikke det at jeg skriver en bok i uka, men jeg har iallefall lest ut denne i dag. Det jeg har å si om boka er bare at jeg blir stadig mer betatt av Loe*. Denne boken skriver han en historie* på en så underholdene måte og med så mange sidespor* at lesingen av en oppdiktet historie sjelden kan være så lærerik. Naiv super var fantastisk, Volvo Lastvagnar er ikke mindre enn god og verd å lese. Jeg gleder meg til å ta fatt i Romanen L, men før den tid skal jeg lese til eksamen og åpne Eva Luna av Isabel Allende.*

*Ang. Betatt av Loe
Det er ikke slik at jeg her føler en fysisk tiltrekkning og har lyst å ligge med/kysse med/holde hånden til Erlend Loe. Det jeg ved denne beskrivelsen prøver å komme frem til er at jeg liker forfatterskapet hans så godt at det har gått over i sterkere følelser enn liker. De Tre bøkene jeg til nå har lest har vært av noen høydepunkter i min lesende karriere.

* Ang. Historie
Historien som Loe her forteller oss er som han selv beskriver hans oppdiktede univers. Det hele utspiller seg i de svenske skoger der vi møter de tre hovedkarakterene Doppler (som kjent fra hans tidligere roman Doppler", Maj Britt og Von Borring. Dopler kommer ut av skogen med reisefølget sitt,som er hans sønn og en elg. De forlot oss i forige roman inn i den norske skogen og dukker opp i neste roman over grensen til sverige. Der møter han på Maj Britt som er ei dame på over 90 år, som røyker Hasj og hører på Bob Marley. Senere møter han på naboen Von Borring som er like gammel som Maj Britt, han er speider, homofil, fuglekikker og spiser rar mat. Altså ett univers som legger til rette for en god historie.

*Ang. Sidespor
Grunnen til at jeg velger å skrive stjerner i historien for deretter å ta det opp igjen senere i teksten, det ville du forstå om du har lest boken eller når du eventuelt kommer til gjøre det. Men om du ikke kommer til å gjøre det og lurer allikevel er det fordi det er slik Loe gjør i boken.

* Ang. Isabel Allende
Dette er egentlig litt rart det jeg skal fortelle nå. Som du sikkert har forstått, om du har lest bloggen min tidligere, så er jeg veldig begeistret for tilfeldigheter. Her skal jeg presentere nok en tilfeldighet fordi jeg nevner Allende. HUn har som kjent skrevet boken I åndenes hus som antagelig er en av de beste bøkene jeg har lest, sammen med en annen av hennes bøker med navnet om kjærlighet og skygge. Nok om det. PÅ søndag var jeg på ett loppemarked på Marienlyst skole, der kjøpte jeg meg ca 5 bøker. To av disse var skrevet av Isabel Allende. Det som var den morsomme tilfeldigheten var at når jeg kom hjem ble jeg klar over at I åndenes hus, altså filmen gikk på tv. En tilfeldighet jeg satte pris på. Det var en fin film, jeg vet ikke hvordan den oppleves for de som ikke har lest boken, men jeg satte pris på den. Det jeg likte ekstra godt var at det var Meryl Streep og Winona Rider i de kvinnelige hovedrollene.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar