Dette er en blogg uten blogg og mening.

torsdag 11. mars 2010

adoptert og hjernevasket

I går så jeg andre episode av hjernevask med Harald Eia. Skal liksom alle programmene konkluderes med ARV? Er Arv svaret på alt?

Derfor valgte jeg å reflektere litt rundt de samme spørsmålene som Harald Eia. Hvem du er og hvor skoleflink du er er avgjot av gener og ikke miljø? Hvorfor i huleste er jeg så glad i å studere og ser på meg selv som en over gjennomsnittelig god student da? Moren min kan jeg vel ikke si har vært noe særlig flink på skolen og heller aldri interessert seg for læring og samfunnet. (beklager den mamma) Å om faren min kan jeg vel si akkurat det samme, han mener til og med det er bortkastet av meg å ta bachelor og mente jeg bare burde starte å jobbe etter videregående.

Hvor kommer det fra da? Moren min hører til nød på en lydbok i halvåret og bruker det meste av tiden sin på ånder og naturmedisin. Faren min ser på Paradise Hotell, Big Brother og skrur over så fort det er en debatt, det nærmeste han har vært literatur de siste fire årene er helgenummeret til Se og Hør. Greit nok, jeg har nok arvet genene deres når det gjelder idrett, men IQ og det å være skoleflink? Tviler, da trenger jeg mer beviser.

Stefaren min derimot er over gjenomsnittelig interesert i samfunn, politikk og diskusjon rundt aktuelle temaer, selv om han ikke har noen høy utdannelse. Jeg ser meg selv mye likere han i interesser og intellektuelt nivå enn både faren min og moren min. Tja.

Kanskje jeg rett og slett er adoptert?

annenhver helg ble jeg opdratt til å dra på campingtur,
lese se & hør, se big brother og bruke grildress.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar