Dette er en blogg uten blogg og mening.

mandag 19. juli 2010

Manhattan



Manhattan. For en fantastisk film. Jeg tror det offesielt ble min favorittfilm i går. Jeg ble helt fanget av historien om Isaac spilt av Woody Allan. Han lever det livet jeg på den ene siden lever og på den andre siden drømmer om å leve. Det er historien om to mennesker, de er smarte, kreative og urbane. De går begge inn i forhold de vet ikke kan fungere både bevist og ubevist. De er redd for å binde seg, for å bli fanget og for det normale. De vil oppleve, de vil kjenne alle de sterke følelsene på kroppen. Derfor er Isaac i ett forhold med den mye yngre Tracy. Mens Mary dater en gift mann, for å slippe å ha noe fast å forholde seg til. De skaper intriger for seg selv, de analyserer seg selv og alle andre rundt seg for å skape historier og være kreative. Men når de en dag finner hverandre, vet de at det er rett. Men de kan ikke ha noe som varer.

Fortellingen om hvordan man lager rot i sitt eget liv for å øke skaperevnen og kreativive engergien føles så kjent. Det er som det forklarer så mye om hvordan jeg føler det. Det forklarer alt det jeg ikke selv klarer å forklare. Etter å ha sett filmen er det som jeg vet hva som må gjøres. Jeg må få meg en sliten leilighet på Olaf Ryes, ta med meg bøkene og filmene mine. Slutte i jobben min og faktisk følge drømmene mine. Om å skrive en bok, lage en film, fotografere, male ett bilde, spille ett instrument. Jeg vil sitte på kafeer drikke vin, diskutere film, bøker og kunst. Jeg vil spise franske oster og ha dype samtaler. Jeg vil ha det livet jeg er ment for å leve. Jeg er en av dem.

Så om du er riktig glad i meg, da kjøper du en gammel skrivemaskin, ett fotoapparat fra 70-tallet og filmplakaten til denne filmen innrammet og forteller meg at nå er tiden inne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar